سند بلاست ماشین‌آلات راهداری و قدیمی

سندبلاست ماشین‌آلات

اجرای سند بلاست ماشین‌آلات راهداری و قدیمی
یکی دیگر از خدمات گروه سندبلاست ایران، اجرای سند بلاست ماشین‌آلات راهداری و قدیمی است که در اکثر مواقع با مراجعه مشتریان به کارگاه، برآورد هزینه و زمان انجام‌شده و سپس عملیات سندبلاستکاری و درنهایت رنگ‌آمیزی صنعتی انجام می‌پذیرد.

سند بلاست ماشین‌آلات


• لزوم اجرای سندبلاست ماشین‌آلات راهداری و قدیمی
بعضی‌اوقات دیده می‌شود که ماشین‌آلات راهداری و قدیمی به دلیل اینکه در شرایط آب و هوایی مختلف و در مناطق کویری یا مرطوب جنگلی سالیان دراز مشغول به کار می‌شوند براثر رطوبت یا تابش نور مستقیم آفتاب و همچنین سرما و گرمای محیط، دچار آسیب جدی ازلحاظ عایق رنگ و درنتیجه دچار زنگ‌زدگی و نهایتاً پوسیدگی می‌شوند. در هم‌چین شرایطی برای بازسازی این پوسیدگی‌ها و نو سازی قطعات به‌منظور طول عمر بیشتر و بهره‌وری طولانی‌تر، عملیات سندبلاست و رنگ‌آمیزی صنعتی بر روی ماشین‌آلات قدیمی انجام مشود. دلیل عمده کوتاه شدن عمر ماشین‌آلات راهداری و قدیمی از بین رفتن پوشش رنگ بدنه و درنتیجه پوسیدگی سطوح بدنه در اثر زنگ‌زدگی و فرسایش است. برای جلوگیری از این آسیب بهتر است که حداقل هر 7 سال یک‌بار رنگ قطعات توسط سندبلاست خشک به‌درستی زدوده شده و مراحل رنگ‌آمیزی صنعتی با رعایت اصول مهندسی بر روی قطعات انجام گردد. در برخی موارد نیز دیده می‌شود که برای تغییر رنگ دستگاه‌ها و ماشین‌آلات راهداری و قدیمی، نیاز به از بین بردن پوشش رنگ سطوح و رنگ‌آمیزی مجدد است که در این موارد نیز اجرای سندبلاست خشک و رنگ‌آمیزی صنعتی بهترین و مقرون‌به‌صرفه ترین راهی است که پیش پای ما قرار دارد. در پاراگراف بعدی نحوه اجرای سندبلاست ماشین‌آلات راهداری و قدیمی را به‌طور مختصر و مفید توضیح می‌دهیم.

READ  سندبلاست خشک

 سندبلاست ماشین‌آلات راهداری


• مراحل اجرای سندبلاست ماشین‌آلات راهداری و قدیمی
به‌منظور جلوگیری از خورندگی و پوسیدگی قطعات ماشین‌آلات و همچنین تعویض رنگ قطعات به همراه‌ترمیم رنگ‌پریدگی که درگذر زمان اتفاق افتاده است بهترین و مقرون‌به‌صرفه ترین (هم ازلحاظ زمان و هم ازلحاظ هزینه) گزینه‌ی پیش رو اجرای سندبلاست است. به همین منظور ابتدا ماشین‌آلات و دستگاه‌ها به محل مناسبی که دور از هرگونه رطوبت و نم باشد منتقل می‌گردند سپس با اجرای سندبلاست بر روی تمامی سطوح، زنگ‌زدگی‌ها و رنگ‌شدگی‌ها، اعم از آستر و پوشش‌های رنگ، کاملاً برطرف گشته و سطوح صیقلی به وجود می‌آید.
یک سندبلاستکار حرفه‌ای باید به نکات زیر توجه داشته باشد:
1- استفاده از تجهیزات مناسب سندبلاستکاری
2- استفاده از مواد ساینده مناسب با سطوح
3- رعایت اصول ایمنی کار
4- تشخیص درست اندازه سایش سطوح برای جلوگیری از کم شدن ضخامت سطوح
5- انجام سندبلاست قطعات فلزی در محیطی خشک و بدون رطوبت
6- انجام رنگ‌کاری بلافاصله پس از اتمام سندبلاست
7- دقت در انجام سندبلاست برای آسیب نزدن به سطوح و تجهیزات مربوطه
8- رعایت استانداردهای سندبلاست کاری
9- انجام سندبلاست در محل مناسب


تقریباً مواردی که در لیست بالا ذکر شد مهم‌ترین نکاتی هستند که یک مجری سند بلاست باید به آن دقت داشته باشد. پس‌ازآنکه سطح کار به‌طور کامل یکدست، تمیز و صاف شد (به صورتی که به آهن خام تبدیل‌شده و آماده اجرای رنگ‌کاری باشد) برای رنگ‌کاری آماده می‌شود. رنگ‌کاری معمولاً به‌صورت حداقل دو یا سه لایه اجرا می‌گردد که لایه اول، لایه آستری اپوکسی و یا زینک ریچ، لایه دوم اپوکسی پلی امید و آخرین لایه، لایه پلی اورتان است که بر روی سطوح انجام می‌گردد. لازم به ذکر است که یک مجری سندبلاست در هر محله باید به نکات زیر توجه کافی داشته باشد:

  1. استفاده از رنگ مناسب در هر لایه
  2. استفاده از رنگ باکیفیت و مقاوم
  3. رعایت اصول رنگ‌آمیزی و پاشش رنگ در یک‌میزان به‌تمامی سطوح
  4. رعایت فاصله زمانی رنگ‌آمیزی مابین لایه‌ها جهت خشک شدن کامل هر لایه و انجام ادامه کار
  5. استفاده از رنگ مناسب هر سطح برای پوشش خوب و مناسب
  6. دقت در رنگ‌کاری برای پوشش کامل نقاط قابل‌مشاهده و نقاط کور (نقاط تحتانی مثل پایه‌ها و مناطق زیرین سطوح)
  7. رعایت اولویت رنگ‌کاری لایه‌ها و انجام رنگ‌آمیزی لایه‌ها به ترتیب درست
READ  رزین‌های اپوکسی متداول

خلاصه مطلب:

اجرای سند بلاست ماشین‌آلات راهداری و قدیمی
به‌منظور جلوگیری از خورندگی و پوسیدگی قطعات ماشین‌آلات و همچنین تعویض رنگ قطعات و ترمیم رنگ‌پریدگی که درگذر زمان اتفاق افتاده حتماً نیاز به اجرای سندبلاست است. به همین منظور بعد از اجرای سندبلاست کاری زنگ‌زدگی‌ها کاملاً برطرف می‌گردد؛ و سطح کار به‌طور کامل یکدست تمیز و صاف گردیده به صورتی که به آهن خام تبدیل می‌شود و آماده اجرای رنگ‌کاری است. برای رنگ‌کاری که معمولاً به‌صورت دو یا سه لایه اجرا می‌گردد که شامل یک‌لایه استری اپوکسی و یا زینک ریچ و لایه میانی اپوکسی پلی امید و لایه نهایی که پلی اورتان است.

در این مقاله سعی کردیم اصول اولیه و دلایل لزوم اجرای سندبلاست و رنگ بر روی ماشن آلات و قطعات را خدمت شما عرض کنیم. اگر به نظر شما این مطلب مفید بود با ارسال دیدگاه ما را حمایت کنید. تیم سندبلاستکار حرفه‌ای سندبلاست ایران برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت دارد.

8 فکری در “سند بلاست ماشین‌آلات راهداری و قدیمی

  1. حسن زاده پاسخ

    با سلام و احترام
    مطلب بسیار جالب و مفیدی بود.
    سپاس

    • admin پاسخ

      سلام جناب حسن زاده
      خیلی ممنون از لطف شما
      اگر سوالی در خصوص سندبلاست دارید مشاورین ما همه روزه در خدمت شما هستند.
      باز هم به وبسایت سندبلاست ایران سربزنید.
      با تشکر

    • admin پاسخ

      سلام محسن عزیز. سپاس از بذل توجه شما.
      بازهم به وبسایت ما سربزنید.
      با تشکر

  2. ایرج پاسخ

    درود
    اطلاعات بسیار مفید و بدرد بخوری بود
    سپاس از زحمات شما

    • admin پاسخ

      سلام آقای ایرج
      خیلی ممنون از اینکه از سایت ما دیدن فرمودید
      منتظر دیدار دوباره شما هستیم
      ایام به کام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *