سندبلاست تیرآهن و میلگرد

سندبلاست تیرآهن

در این مقاله قصد داریم سندبلاست تیرآهن و میلگرد را به‌طور مفصل بررسی کنیم. همان‌طور که میدانید بهترین روش موجود برای آماده‌سازی اسکلت ساختمان، قبل از فرآیند رنگ‌کاری، اجرای سندبلاست خشک است. با توجه به اینکه معمولاً فرآیند ساخت‌وساز، سازه‌های بتنی و فلزی تحت تأثیر عوامل مختلف قرارگرفته و در محیطی باز انجام می‌گردد بسیار محتمل است که در طی انجام مراحل ساخت‌وساز، قطعات فلزی مانند اسکلت، تیرآهن و میلگرد در اثر بارش باران و یا رطوبت محیط دچار زنگ‌زدگی شدید گردند لذا برای رعایت اصول مهندسی در ساخت‌وساز در این‌گونه سازه‌ها، زنگ‌زدایی قطعات فلزی قبل از اجرای رنگ‌آمیزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در قدیم برای جلوگیری از زنگ‌زدگی در حین ساخت‌وساز، تلاش می‌شد که عملیات ساخت‌وساز در محیطی خشک و به‌دوراز رطوبت انجام گردد همچنین برای جلوگیری از زنگ‌زدگی، قطعات فلزی همچون تیرآهن و میلگرد به روغن سیاه آغشته می‌شدند تا در حین اجرای عملیات ساختمانی دچار زنگ‌زدگی نگردند. گاهی هم قبل از انجام ساخت‌وساز سعی می‌شد که قطعات فلزی با ماده ضدزنگ پوشیده شود هرچند که این روش‌ها، از زنگ‌زدگی به‌طور کامل جلوگیری نمی‌کرد و زمان و هزینه زیادی را به همراه داشتند و چاره‌ای هم جز این نبود چراکه تنها راه موجود و مرسوم در اجرای پروژه‌های ساختمانی همین بود اما پس‌ازاینکه روش سند بلاست کاری ابداع شد روال کار به‌طورکلی تغییر کرد و تقریباً همه مهندسین از روش سند بلاست کاری برای آماده‌سازی سطوح قبل از رنگ‌کاری استفاده می‌کنند. درواقع سندبلاست روشی نوین و کم‌هزینه است که در مدت‌زمان خیلی کوتاه‌تر عملیات زنگ‌زدایی و آماده‌سازی برای اجرای رنگ صنعتی را فراهم می‌کند.

READ  سندبلاست سوله { با کیفیت و به صرفه }
سندبلاست تیرآهن و میلگرد


تعریف سند بلاست:
سندبلاست روشی برای زنگ‌زدایی، صاف‌کاری و آماده‌سازی قطعات فلزی است که در این روش توسط دستگاه‌های مربوطه عملیات پاشش مواد ساینده (سیلیس یا ماسه ریز و یکدست) به همراه باد یا آب بر روی سطوح انجام می‌گردد برخورد مواد ساینده با فشار باد بر روی سطوح باعث سایش و از بین رفتن هرگونه رنگ، زنگ‌زدگی، کثیفی، گردوغبار و.. می‌شود.

سندبلاست اسکلت ساختمان


تجهیزات سند بلاست عبارت‌اند از:
1- دستگاه کمپرسور
2- دیگ سندبلاست
3- کلاه و لباس مخصوص سندبلاست
4- شلنگ و نازل سندبلاست
5- تجهیزات دیگر مثل صافی سیلیس، دستگاه کنترل‌گر فشار باد و..


نکته مهم در انتخاب تیم سندبلاست کار: بهتر آن است که اجرای سندبلاست توسط تیم سندبلاست کار حرفه‌ای و متخصص انجام گردد تا نتیجه کار، با موازین و اصول سندبلاست کاری مطابقت داشته باشد. لذا توصیه می‌کنیم اگر به دنبال تیمی برای اجرای سند بلاست در پروژه‌های خود هستید حتماً در انتخاب تیم سند بلاست کار دقت لازم را داشته باشید و سوابق تیم انتخابی خود را به‌طور دقیق بررسی نمایید. چراکه عدم دقت در انتخاب سندبلاست کار، باعث خرابی‌هایی جبران‌ناپذیر در سازه شما خواهد شد.

مراحل اجرای سندبلاست تیرآهن و میلگرد:
1- استقرار دستگاه‌ها و تجهیزات سندبلاست
2- تهیه و آماده‌سازی سیلیس (ماده ساینده)
3- انتخاب زمان (بدون بارندگی) و محل مناسب برای اجرای سندبلاست (محلی کاملاً خشک و بدون رطوبت)
4- اجرای سندبلاست بر روی تیرآهن و میلگرد طبق اصول سندبلاست کاری
5- انجام فرآیند رنگ‌کاری بلافاصله بعد از اتمام سندبلاست
حال به تشریح موارد پنج‌گانه بالا می‌پردازیم:
• استقرار دستگاه‌ها و تجهیزات سندبلاست: گاهی به دلیل سنگینی قطعات فلزی یا ثابت بودن آن‌ها، امکان جابجا کردن قطعات فراهم نیست (به‌عنوان‌مثال قطعات فلزی مربوط به مخازن در کارخانه‌ها و یا اسکلت فلزی ساختمان) در این صورت لازم است که تیم سندبلاست کار تجهیزات خود را برای اجرای سند بلاست به محل موردنظر منتقل نماید که اصطلاحاً به این امر اجرای سندبلاست در محل گفته می‌شود. در غیر این صورت می‌توان قطعات را به کارگاه سندبلاست کاری انتقال داده و بر روی سکوهای مخصوص سندبلاست کاری، عملیات سندبلاست را انجام داد. کارگاه سندبلاست کاری معمولاً جایی به‌دوراز مناطق مسکونی، دارای فضای سرپوشیده و مناسب است که بدون ایجاد آلودگی صوتی و غبار، می‌توان عملیات سندبلاست کاری را در آن محل انجام داد.
تهیه و آماده‌سازی سیلیس (ماده ساینده): انتخاب سیلیس مناسب درنتیجه‌ی اجرای سند بلاست کاری تأثیر بسزایی دارد. باید در انتخاب سیلیس دقت شود که اندازه‌ی ذرات سیلیس، یکسان، کاملاً خشک و جدا از هم باشند. درصورتی‌که سیلیس مناسب انتخاب نگردد علاوه بر آسیب رساندن به تجهیزات، ممکن است که عملیات سندبلاست کاری به‌طور اصولی انجام نگردد لذا ممکن است بخش‌هایی از سطوح بیش‌ازحد سایش پیداکرده و بخش‌هایی هم زنگ‌زدایی و آماده نشوند.
• انتخاب زمان (بدون بارندگی) و محل مناسب برای اجرای سندبلاست (محلی کاملاً خشک و بدون رطوبت): معمولاً یک سندبلاست کار حرفه‌ای در تلاش است که عملیات سند بلاست کاری را دریک کارگاه سندبلاست یا محلی سرپوشیده انجام دهد ولی در برخی مواقع (مانند سندبلاست تیرآهن و میلگرد، اسکلت ساختمان) ممکن است که امکان اجرای سندبلاست کاری در محیط سرپوشیده ممکن نباشد. در هم‌چین مواقعی یک سند بلاست کار حرفه‌ای باید زمان مناسبی را برای اجرای سند بلاست کاری انتخاب کند تا در حین انجام کار با بارش باران، برف و تگرگ مواجه نشود.
• اجرای سندبلاست بر روی تیرآهن و میلگرد طبق اصول سندبلاست کاری: با توجه به اصول مهندسی، تیرآهن و میلگردهای استفاده‌شده در ساختمان‌ها، باید از ضخامت و مقاومت مشخصی برخوردار باشند لذا دقت در نحوه اجرای سند بلاست از اهمیت بالایی برخوردار است. درصورتی‌که سندبلاست کار در اجرای سندبلاست دقت لازم را نداشته باشد، ممکن است تیرآهن و میلگرد در اثر فرسایش بیش‌ازحد، ضخامت و مقاومت خود را از دست بدهد و این امر موجب زیر پا گذاشتن تمامی اصول مهندسی در ساختمان و درنتیجه باعث تخریب زودهنگام آن شود.
• انجام فرآیند رنگ‌کاری بلافاصله بعد از اتمام سندبلاست: خیلی مهم است که پس از اجرای سندبلاست خشک توسط یک تیم سندبلاست کار حرفه‌ای، بلافاصله عملیات رنگ‌آمیزی صنعتی اجرا گردد. این مهم، باعث می‌شود که در فاصله اتمام سندبلاست کاری تا اجرای رنگ، زمان کافی برای زنگ‌زدگی مجدد قطعات باقی نماند. یک سند بلاست کار حرفه‌ای حتماً باید به این مورد دقت کافی داشته باشد.

READ  سندبلاست خشک
سندبلاست قطعات فلزی


این مطلب توسط تیم سندبلاست کار حرفه‌ای سندبلاست ایران تولید و منتشرشده است، کپی این مطلب با ذکر منبع و لینک بلامانع است.


با تشکر

2 فکری در “سندبلاست تیرآهن و میلگرد

    • admin پاسخ

      با سلام و دورود خدمت آقای رضایی
      خیلی ممنون از توجه شما
      اگر سوالی بود تیم مشاوره سندبلاست ایران در خدمت شماست
      باز هم به سایت ما سر بزنید
      سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *